חיפוש

ללכת על ב(י)טוח: כל מה שחשוב לדעת על ביטוח רכב

תתחדשו! קניתם רכב! השלב הבא הוא רכישת פוליסת ביטוח מתאימה, שתגן עליכם במקרים של תאונות. מתי רוכשים ביטוח לרכב? מה כוללת הפוליסה? מה ההבדל בין ביטוח מקיף לחובה – והאם הכרחי לרכוש את שניהם? כל התשובות ממש כאן. 

מתי לרכוש פוליסת ביטוח?

קניתם רכב? בין אם מדובר ברכב חדש או מיד שניה, רכישת פוליסת ביטוח מהווה רשת ביטחון אל מול נזקים בגוף וברכוש שנגרמו למבוטח, לרכבו ולאלו המעורבים מולם (הולכי רגל, נהגים אחרים, רכבים אחרים ועוד). מומלץ לרכוש ביטוח לרכב בסמוך לרכישת הרכב, ולחדש את הפוליסה מידי שנה, במטרה להימנע מהוצאות גדולות ובלתי צפויות במקרים של תאונות ו/או נזק. 

אמת או חובה?

אמנם קיימים מספר סוגים של ביטוח רכב, אך ביטוח החובה הוא החשוב מכולם. ביטוח החובה נועד לכסות נזקים פיזיים וגופניים אשר נגרמו מפגיעת כלי רכב, בין אם למבוטח, לנהג, לנוסעי הרכב או למי שנפגע ממנו. זהו ביטוח שרכישתו היא חובה ומעוגנת בחוק והימנעות מרכישתו מהווה עבירה על החוק. 

ביטוח החובה כולל פוליסה סטנדרטית המציעה תנאים דומים בין חברות הביטוח כאשר המשתנה העיקרי הוא מחיר הפוליסה, הנקבע ע"י מדיניות חברת הביטוח ובהתאם למאפיינים שונים עליהם עונה הנהג. בין המאפיינים המשפיעים על המחיר יהיו גיל הנהג (מעל או מתחת לגיל 24), ותק (נהג חדש / צעיר / ותיק), מין (גבר או אישה) והיסטוריה ביטוחית (פסילות או תאונות בעבר). גיל הוא אחד הפרמטרים המשמעותיים ביותר מבחינת מחיר, כאשר פוליסה הכוללת נהג חדש או צעיר יכולה להכפיל את מחירה ואף יותר. 

ביטוח החובה לרכב אינו דורש השתתפות עצמית וניתן לרכוש אותו אצל כל סוכן ביטוח או חברת ביטוח.

ומה עם המקיף?

הביטוח המקיף נועד לפצות את המבוטח על נזקי רכוש (בשונה מביטוח החובה שמתייחס לנזקי גוף) של הרכב שלנו שנגרמו מתאונה, גניבה, השחתה, אסונות טבע או כל פגיעה אחרת, וזו לצד פיצוי כספי לאור ירידת ערך הרכב הנפגע. אין חובה לרכוש את הביטוח המקיף, וזו תוספת שניתן להוסיף באופן יזום לביטוח החובה. 

חשוב לציין שלעתים עדיף לוותר על הביטוח המקיף ולהסתפק בביטוח צד ג', שמכסה נזקים שנגרמו ע"י הרכב שלכם לצד שלישי – רכב אחר, שער או גדר, או כל דבר שאפשר להיתקל בו עם הרכב. 

מתי אפשר לוותר על ביטוח מקיף?

בעלי רכבים ישנים או זולים במיוחד ישקלו לוותר על רכישת פוליסת ביטוח מקיף, מכיוון שמדובר בצעד לא כלכך משתלם, ויבחרו לבטח בביטוח צד ג' במקום. כאשר מדובר ברכב חדש או יקר – כדאי להשקיע ולרכוש פוליסת ביטוח מקיף מתאימה. 

לסיכום

כל בעל רכב מחויב לרכוש פוליסת ביטוח חובה, שמטרתה לפצות על פגיעות בגוף. לצד זאת, לבעל הרכב זכות הבחירה אם לבחור לבטח את הרכב בביטוח מקיף, או שמא להסתפק רק בביטוח צד ג' – סוגי ביטוח שמטרתם לפצות על פגיעות ברכוש. חשוב לערוך בחינה של כל פוליסה לגופה, ולבחור את המתאימה לכם ביותר מבחינת העלות והתועלת. כל מה שנותר הוא להנות מהרכב החדש! סעו בזהירות. 

אולי יעניין אותך גם